Když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies. Zákaz některých cookies může ovlivnit vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Další informace o předávání údajů do třetích zemí najdete v našich Zásadách pro používání souborů cookies.
1.3.9 - Hranolky a mřížky - početní systém
Hranolky a mřížky - systém zastupující přirozená čísla
Ve škole se dítě s číslem nejdříve setká především ve významu počtu viditelných předmětů. Ten může u malých čísel zjistit buď postupným odpočítáváním, nebo náhledem bez počítání. Odpočítávání předmětů po jednom je velmi důležitou aktivitou. U malých čísel strategie odpočítáváním po jednom funguje i při sčítání předmětů ve skupinách a jejich odčítání.
U větších čísel je bez použití prstů nebo manipulativ (např. žetonů) určení součtu nebo rozdílu odpočítáváním po jednom velmi náročné, zdlouhavé a nejisté (i dospělí cítí potřebu přepočítávat, když potřebují bezpečně zjistit, kolik čeho je). Kontrolu může dítě provést jen dalším nejistým procesem. Problémem této metody je navíc velmi pomalá automatizace (automatické vybavení si hodnoty součtu při zadání sčítanců). Dítě se totiž soustředí na proces odpočítávání a v mysli mu nezůstává obraz, který by podpořil pozdější vybavení téhož součtu.
Je tedy žádoucí doplnit procesy odpočítávání (k nimž patří i krokování, které má nezastupitelnou roli v pochopení záporného čísla) podporou chápání čísla jako celku.
V sadě pomůcek zaměřených jak na odpočítávání, tak na vnímání čísla jako celku, ale i na objevování základních matematických faktů sčítání a rozkládání čísel, nabízíme:
- jednotkové (základní) kostky, což jsou krychličky o hraně 1,5 cm, které podporují porozumění významu čísla jako počtu,
- soupravu deseti hranolků o velikosti 1 - 10 kostek, které zastupují číslo jako veličinu (tou je délka hranolku),
- pevné počítadlo pro vkládání hranolků i kostek, pro porovnávání délek hranolků a ověřování součtů čísel do 10,
- čtvercové číselné rámečky (n-desky) pro sčítání a rozklady čísel 2 - 10,
- mřížky, fungující i jako ikonky čísel 1 - 10, umožňující vkládání kostek pro určování počtu odpočítáváním i náhledem a určování součtu i rozkladu malých čísel náhledem.
Systém dobře využijí děti v období kolem vstupu do základního vzdělávání, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, resp. děti, jimž se nedaří odpoutat se od odpočítávání po jednom i u úloh s velkými čísly. Věk není omezen.